Bendruomenės pasirengimas
Remiantis Neįgaliųjų teisių konvencija (2006, 24 straipsnis), įtraukiojo švietimo tikslas – padidinti švietimo prieinamumą ir skatinti veiksmingą visų ugdytinių, kuriuos sistema linkusi atskirti, galimybių plėtrą ir savo ugdymosi potencialo realizavimą.
Savo ruožtu į įtraukųjį ugdymą žvelgiame kaip į procesą, kuriame socialinė, kultūrinė ir mokymosi įvairovė – nėra kliūtis. Stengiamės modeliuoti ir kurti ugdymo turinį, parenkame ugdymo(si) būdus įvertinę kiekvieno vaiko poreikius, aplinką bei situaciją, naudojantis įvairiomis ugdymo metodikomis ir technologijomis. Įtraukiojo švietimo sistemą suprantame kaip rūpinamasi kiekvienu ugdytiniu, siekiant kuo prasmingesnio jo dalyvavimo ugdymo(si) procese bei stengiantis pašalinti veiksnius, galinčius tam trukdyti. Tikime, kad tai padeda išvengti atskirties mūsų įstaigoje ir formuoja visų bendruomenės narių pagarbą žmonių įvairovei.
Specialieji ugdymosi poreikiai – pagalbos ir paslaugų ugdymo procese reikmė, atsirandanti dėl išskirtinių asmens gabumų, įgimtų ar įgytų sutrikimų, nepalankių aplinkos veiksnių (Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo pakeitimo įstatymas, 2011 m. kovo 17 d. Nr. XI-1281)
Daugiau informacijos apie tai, kas yra specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimas, koks jo tikslas, kaip tinkamai jam pasiruošti ir kokia vertinimo eiga, rasite Vilniaus pedagoginės psichologinės tarnybos tinklalapyje.
Lopšelio-darželio grupėse įrengtos erdvės, kuriose vaikai gali nusiraminti ir tenkinti įvairius sensomotorinius poreikius – įvairių pojūčių stimuliacijai naudojamos guminės, masažinės, šviečiančios edukacinės ir kitokios priemonės.
Pagrindinio pastato erdvėse įrengtos sensorinės sienelės, sensorinis kambarys. Sukurta sensorinė aplinka, kurioje vaikas mokosi integruoti gaunamus pojūčius palaipsniui. Vaikas, susidūręs su įvairiais dirgikliais ir stimulais žaisdamas, gali išmokti moduliuoti savo pojūčius, susidoroti su iššūkiais, prisitaikyti prie įvairių aplinkų, nusiraminti ir atsipalaiduoti.
Grupėse taip pat naudojamos socialinės istorijos, vizualinės elgesio taisyklės. Piešinukais/ nuotraukomis iliustruojamos įvairios instrukcijos: kokios priemonės vaikui reikalingos ant stalo, ką apsirengti einant į lauką, kaip plautis rankas, kaip nurimti, tinkamai išreikšti jausmus ir pan.
Teisės aktai ir naudingos nuorodos
Įstatymai
- Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas
- Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymas
Specialiųjų ugdymo(-si) poreikių įvertinimą reglamentuojantys teisės aktai
- Dėl Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupių nustatymo ir jų specialiųjų ugdymosi poreikių skirstymo į lygius tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupių klasifikatoriaus patvirtinimo
- Dėl Mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių (išskyrus atsirandančius dėl išskirtinių gabumų) pedagoginiu, psichologiniu, medicininiu ir socialiniu pedagoginiu aspektais įvertinimo ir specialiojo ugdymosi skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Neįgalumo lygio nustatymo kriterijų ir tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Vaiko ugdymo ir ugdymosi poreikių, pažangos įvertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo
Švietimo pagalbos teikimą reglamentuojantys teisės aktai
- Dėl Pedagoginės ir psichologinės pagalbos teikimo modelio
- Dėl Koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Mokyklos vaiko gerovės komisijos sudarymo ir jos darbo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo
- Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašas
- Dėl Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Socialinės pedagoginės pagalbos teikimo vaikui ir mokiniui tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Psichologų kvalifikacijos ir išsilavinimo reikalavimų aprašo tvirtinimo
- Dėl Mokyklos psichologo bendrųjų pareiginių nuostatų
- Dėl Mokyklos psichologo asistento pavyzdinio pareigybės aprašymo
- Dėl Mokyklos socialinio pedagogo pavyzdinio pareigybės aprašo patvirtinimo
- Dėl Mokytojo padėjėjo pavyzdinio pareigybės aprašymo
- Dėl Rekomendacijų dėl krizių valdymo mokyklose patvirtinimo
- Dėl Smurto prevencijos įgyvendinimo mokyklose rekomendacijų patvirtinimo
- Dėl Atvejo vadybos tvarkos aprašo patvirtinimo
Ikimokyklinį ugdymą, priešmokyklinį ugdymą, ugdymą namuose reglamentuojantys teisės aktai
- Dėl Ugdymosi šeimoje įgyvendinimo tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Švietimo pagalbos ikimokyklinio amžiaus vaiką namuose auginančiai šeimai teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Privalomo ikimokyklinio ugdymo nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Priešmokyklinio ugdymo tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Mokinių mokymo stacionarinėje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje ir namuose organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo
Ugdymo organizavimą reglamentuojantys teisės aktai
- Dėl Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo
- Dėl Ugdymo organizavimo rekomendacijų mokiniams, kuriems diagnozuotas autizmas, patvirtinimo
- Dėl Pagalbos asmenims, kuriems diagnozuotas įvairiapusis raidos sutrikimas, 2021–2024 metų veiksmų plano patvirtinimo
- Dėl rekomendacijų mokykloms dėl mokinių, turinčių klausos, regos sutrikimus, ugdymo organizavimo patvirtinimo
- Dėl pritarimo rekomendacijoms dėl poveikio priemonių taikymo netinkamai besielgiantiems mokiniams
Naudingos nuorodos
- https://www.nsa.smm.lt/(Nacionalinė švietimo agentūra).
- https://www.lasuc.lt/edukacines-patirties-bankas/156 (Regos sutrikimai).
- https://srvks.lt/ (Įvairiapusiai raidos sutrikimai).
- https://www.deafcenter.lt/ (Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centras)
- https://vilniausppt.lt/wp-content/uploads/2020/11/REKOMENDACIJOS-galutinis.pdf (Įtraukiojo ugdymo įgyvendinimas bendrojo ugdymo mokyklose. Rekomendacijos).
- https://pvc.lt/(Paramos vaikams centras).
- http://www.vaikuligonine.lt/category/centrai/vaiko-raidos-centras/(Vaiko raidos centras).
- ABA terapija Vilniuje | Abos centras (Abos centras).
- https://augukartu.lt/apie-mus/(Dirfloortime metodas).
- https://www.tuc.lt/ (Terapinio ugdymo centras ,,Aplink“).
- https://seimos-slenis.lt/ (Vilniaus miesto kompleksinių paslaugų centras „Šeimos slėnis“).
- https://www.saulytes.lt/kas-yra-dauno-sindromas/ (Informacinė svetainė apie Dauno sindromą).